Sommige websites of mobiele applicaties laten het toe om beoordelingen te posten omtrent de diensten van een onderneming. Vooral in de hotel- en reissector en de horeca spelen deze websites een belangrijke rol.
Zo bevatten websites als Yelp en Tripadvisor miljoenen recensies van over de hele wereld. Maar ook in andere sectoren spelen klantenbeoordelingen een steeds grotere rol in het verkoopmodel van e-commercebedrijven. Zo wordt de grote groei van de online winkel Amazon ten opzichte van haar concurrenten voornamelijk toegeschreven aan de grote hoeveelheid betrouwbare reviews over hun producten die op de website te vinden zijn.
Maar niet alle recensies die op deze website terug te vinden zijn, zijn echt. In sommige gevallen gaan ondernemingen zélf onder een schuilnaam, positieve recensies schrijven over zichzelf of negatieve recensies plaatsen over hun concurrenten. Aangezien een identiteitscontrole vaak niet gebeurt, is dit eenvoudig uit te voeren. Dit is echter niet toegestaan, op basis van volgende wettelijke bepalingen:
Valse positieve recensies
Aangezien de beoordelingen veelal anoniem worden gegeven, komt het voor dat een onderneming haar eigen producten en diensten verheerlijkt. Dergelijke heimelijk positieve recenties kunnen overeenkomstig meerdere wettelijke bepalingen als een inbreuk aanzien worden:
– op artikel VI.100-22° WER daar de onderneming zich op een bedrieglijke wijze voordoet als een consument;
– op artikel VI.106-2° WER, daar de onderneming zich schuldig maakt aan reclame “die de eigenlijke commerciële bedoeling, wanneer die niet duidelijk uit de context blijkt, verborgen houdt of op weinig duidelijke wijze weergeeft”.
– op de artikelen VI.97 WER en VI.105 WER, daar zij het publiek misleidt over de aangeprezen kenmerken van de goederen of diensten.
Valse negatieve recensies
Indien een onderneming heimelijk negatieve recensies schrijft over een concurrerende onderneming maakt zij zich schuldig aan artikel VI.105-2° WER, hetwelk artikel verbiedt om reclame te publiceren die “afbrekende gegevens bevat over een andere onderneming, haar goederen, diensten of activiteiten”.
Recensiewebsite gaan ook niet vrijuit
De websites waarop de recensies worden geplaatst gaan ook niet altijd vrijuit, wanneer de beoordelingen blijken vals te zijn. Zo werd Tripadvisor zowel in Italië als in Engeland veroordeeld tot zware boetes omdat haar website misleidende informatie bevat in de vorm van onbetrouwbare recensies. Er werd haar verweten dat ze de echtheid van de recensies of de identiteit van haar recensenten niet beter controleert.
Mr. Franklin heeft een grote expertise in het begeleiden van start-ups en scale-ups als juridische en strategische partner. Meer weten over de juridische verplichtingen van een onderneming? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Comments