Net in de week dat het autobedrijf Tesla bekendmaakt dat tegen eind 2017 hun auto’s volledig autonoom zullen rijden, mogen ze in Duitsland de term ‘autopilot’ niet meer gebruiken voor hun huidig besturingssysteem. De Duitse Minister van Transport heeft het bedrijf gezegd dat hier sprake zou zijn van een misleidende term die bij het publiek verwarring kan geven.
Tesla vindt dat maar raar. Het huidige systeem is een halfautomatische zelfrijdende auto type 2, die wel nog de permanente aandacht van de bestuurder vraagt en in stadskernen niet autonoom kan rijden. Toch valt een dergelijk systeem onder de noemer van een automatische piloot. Daarenboven wordt in de algemene voorwaarden en instructieboekje duidelijk omschreven wat de ‘autopilot’ inhoudt.
Wikipedia definieert autopilot als volgt: “De automatische piloot is een mechanisme waarmee een voertuig bestuurd kan worden zonder hulp van een mens. Ook systemen die de stuurtaak van de mens vereenvoudigen, door logische stuurhandelingen van de bestuurder te vertalen naar complexe stuuracties van het voertuig, worden tot de automatische piloten gerekend. De term wordt meestal gebruikt voor de automatische besturing in vliegtuigen, maar ook vaartuigen kennen een automatische piloot. Automatische piloten worden toegepast in zelfrijdende auto’s, maar ook cruisecontrol is een vorm van een eenvoudige automatische piloot.”
Ook systemen die de stuurtaak vereenvoudigen worden aldus tot de automatische piloten gerekend. In de vliegwereld is die term al tientallen jaren ingeburgerd. Zo kennen ze daar reeds lante tijd systemen die een simpele beweging (de pook naar links bewegen) vertalen naar een complexe serie zware bewegingen (zoals de stuurvlakken bewegen, wat een mens niet kan gezien de krachten die erop duwen van buitenaf) of na het opstijgen de juiste koers kunnen aanhouden zonder menselijke tussenkomst.
Tesla heeft aldus gelijk, haar ‘Autopilot’ valt onder de definitie dus daarmee is de bewering waar.
Maar daarmee zijn we er niet, juridisch gezien. Een term in een reclame-uiting is misleidend als het relevante publiek er redelijkerwijs door in verwarring kan raken, kan denken dat het product een eigenschap heeft die het niet bezit. Daarbij gaat het dus niet per se om wat het woordenboek of Wikipedia zegt dat het mógelijk kan betekenen, het gaat erom wat het publiek zál denken.
Ik heb er ergens wel mijn twijfels bij of het publiek bij ‘autopilot’ als eerste denkt aan een stuurtaakvereenvoudigend systeem zoals dat in de Tesla-auto’s zit. Mijn eerste gedachte bij die term was namelijk ook een volledig automatisch systeem dat je veilig thuisbrengt terwijl ik mijn krant lees. Zo ken ik die term uit boeken en televisieseries over vliegtuigen. En als dat de heersende interpretatie is, dan heeft Tesla reclamerechtstechnisch dus ongelijk.
De kleine lettertjes in de algemene voorwaarden gaan hier overigens niets aan veranderen, mocht iemand een folder van Tesla hebben gevonden waarin een Amerikaanse jurist uitlegt wat dient te worden verstaan onder ‘autopilot’.
Mr. Franklin heeft een grote expertise in het begeleiden van start-ups en scale-ups als juridische en strategische partner. Meer weten over de juridische verplichtingen van een vennootschap? Neem vrijblijvend contact met ons op.
Comments