👫 Volgens het Hof van Justitie alvast wel. In een beslissing van 9 januari 2025 heeft het Hof beslist dat Informatie opvragen zoals 'Dhr' of 'Mevr' als aanspreektitel een inbreuk uitmaakt tegen de GDPR in de zaak C-394/23 Mousse.
📌 Wat zijn de feiten?
De verplichting om een aanspreektitel te kiezen, opgelegd door de Franse spoorwegmaatschappij SNCF Connect bij de aankoop van een treinticket, werd aangevochten door de organisatie Mousse. De klacht richtte zich op het feit dat deze praktijk in strijd is met het dataminimalisatiebeginsel uit de GDPR: persoonsgegevens mogen alleen worden verzameld als ze strikt noodzakelijk zijn voor het doel van de verwerking.

Belangrijkste overwegingen van het Hof:
1️⃣ Het verzamelen van aanspreektitels is niet “objectief noodzakelijk” voor de uitvoering van een vervoerscontract of om te gebruiken in communicatie.
2️⃣ Gepersonaliseerde communicatie gebaseerd op een titel kan eenvoudig vervangen worden door generieke, inclusieve aanspreekvormen.
3️⃣ Gerechtvaardigd belang als verwerkingsgrond schiet tekort als:
• Klanten onvoldoende geïnformeerd zijn hierrond;
• De verwerking niet strikt noodzakelijk is;
• De verwerking kan leiden tot discriminatie op basis van genderidentiteit.
📌 Waarom dit belangrijk is voor jou?
Het Hof van Justitie bevestigd hier dat persoonsgegevens alleen mogen worden verwerkt als dit strikt noodzakelijk is. “Nice to have” is geen geldige rechtvaardiging. Bedrijven moeten altijd nagaan of de verwerkte gegevens effectief nodig zijn voor de verwerking waarvoor ze opgevraagd worden. Het feit dat een keuze moest gemaakt worden inzake aanspreektitel (gender) speelde de SNCF ook in het nadeel.
🗞️ De beslissing zelf is nog niet gepubliceerd op moment van deze post maar het persbericht kan je hier al terugvinden: https://lnkd.in/e6j69Uvh
Bij Mr. Franklin staan we klaar om uw organisatie te adviseren over GDPR-compliance en dataminimalisatie. Neem contact op en wij begeleiden u naar meer GDPR-conformiteit 💪 🔥 .